Dnia 19 listopada 2010, w Auli Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, z rąk Przewodniczącej Polskiego Towarzystwa Dysleksji pani Renaty Czabaj oraz wiceprzewodniczącej pani prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz, jako koordynator programu, odebrałam certyfikat nadający Samorządowemu Zespołowi Szkół w Kostkowie tytuł „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją”.
Tytuł ten to efekt działań podejmowanych w latach 2008-2010 w ramach IV edycji programu „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją” realizowanego pod honorowym patronatem Pomorskiego Kuratora Oświaty.
W tym okresie w Zespole Szkół w Kostkowie m.in.:
- Przebadano 94 sześciolatków Skalą Ryzyka Dysleksji w celu „wyłapania” uczniów wymagających dodatkowej stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych;
- Dla dzieci u których stwierdzono ryzyko dysleksji już od klasy I zorganizowano zajęcia korekcyjno-kompensacyjne ;
- •W roku 2009 powstał gabinet terapii pedagogicznej, gdzie odbywają się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, a także indywidualne zajęcia rewalidacyjne;
- •Przeprowadzono szkolenia Rady Pedagogicznej poświęcone dysleksji;
- •Nauczyciele pracujący z danym oddziałem zgodnie z zarządzeniem dyrekcji wspólnie wypracowywali program wsparcia dla uczniów z dysleksją rozwojową; bądź ryzykiem dysleksji, który przechowywany jest w dokumentacji szkoły;
- •18 listopada 2009 przeprowadzono szkolenie rodziców– nt. Co to jest dysleksja, jak jej przeciwdziałać, jak eliminować trudności w uczeniu;
- •Na szkolnej stronie internetowej http://www.szskostkowo.pl w sekcji RODZICE umieszczono przydatne linki do stron poświęconych dysleksji;
- •Dnia 20 maja 2009 przeprowadzono II Międzyszkolny Konkurs: „Ortograficzne Łamigłówki”;
- •Zorganizowano Dni Świadomości Dysleksji, pod hasłem „Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać” w ramach których realizowano zadania klasowe.
Klasy młodsze pochyliły się nad postacią H. CH. Andersena jako baśniopisarza z dysleksją oraz promowanych w jego książkach wartościach. Klasy starsze zapoznawały się ze słynnymi postaciami z dysleksją, które uczą jak radzić sobie z trudnościami.
Wszyscy przygotowali gazetki klasowe, wykonywali pracę plastyczne (ilustrację baśni lub karykatury postaci), przygotowywali 3 minutowe scenki poświęcone wylosowanej baśni lub postaci.
3 i 4 listopada 2009 r. odbyły się uroczystości podsumowujące te działania. Do grona jury dołączył zaproszony gość, honorowy obywatel Gniewina, pan Lesław Furmaga, który opowiedział jak poradził sobie z trudnościami dyortograficznymi, dzięki kolorowej ortografii.
Opis tych uroczystości opisano w nr 1/2010 ogólnopolskiego biuletynu „DYSLEKSJA” oraz jako wzorcowy w module „Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce” internetowego szkolenia nauczycieli „Akademii Bratka” (www.akademiabratka.pl)
Podjęty przez nas trud został doceniony przyznanym zaszczytnym tytułem „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją” który otrzymaliśmy jako jedna z 51 (na 117 przystępujących do programu) szkół województwa pomorskiego.
Jako szkolny koordynator programu dziękuję dyrekcji szkoły i wszystkim nauczycielom zaangażowanym w realizację powyższych zadań.
Alicja Niepomnik