Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kostkowie

• Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Język Kaszubski w szkole w Kostkowie.

Drukuj PDF
Podczas ferii zimowych w dniach 15 do 16 lutego odbyła się wycieczka uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Kostkowa w  ramach lekcji JĘZYKA KASZUBSKIEGO. Przemierzając szlakiem wycieczki przygotowanej przez naszych nauczycieli  ze szkoły w Kostkowie, podziwialiśmy piękno kaszubskiej ziemi zwiedzając miejsca takie jak:
  • Sanktuarium Królowej Kaszub w Sianowie, gdzie po uroczystym odsłonięciu obrazu wysłuchaliśmy historii powstania kościoła jak i odśpiewaliśmy kaszubską pieśń kościelną „Kaszëbskô Królewô”.
  • Kolejnym miejscem naszej wycieczki było Muzeum Kaszubskie im. Franciszka Tredera w Kartuzach, gdzie zgromadzone są eksponaty związane z pracą i życiem codziennym Kaszubów.
  • Następnym punktem było Chmielno i Muzeum Ceramiki Kaszubskiej Neclów wraz z pokazem sztuki na kole garncarskim, opowieścią o historii pracowni i dziejach pokoleń rodziny Neclów.
  •  W drodze do kolejnego punktu naszej wycieczki zatrzymaliśmy się na Złotej Górze, przy pomniku Bohaterów Ruchu Oporu Pomorza Gdańskiego.
  • Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku było kolejnym miejscem naszej wycieczki, gdzie największym zainteresowaniem naszych uczniów był dom do góry nogami. Na zakończenie pierwszego dnia wycieczki czekała nas przejażdżka wozami konnymi, ognisko, pieczone kiełbaski i nocleg w Ostrzycach.
Drugiego dnia wycieczki wypoczęci, po smacznym śniadaniu wyruszyliśmy do  Kaszubskiego Parku Etnograficznego im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich. Podczas przedpołudniowego spaceru po terenie skansenu zwiedziliśmy stare chaty kaszubskie, dwory, kościół Św. Barbary, gospodarstwa i zagrody jak i dawną szkołę gdzie poznaliśmy dawne zasady jej funkcjonowania.  Na zakończenie wycieczki udaliśmy się do Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie, miejsca gdzie urodził się Józef Wybicki autor tekstu Mazurka Dąbrowskiego. Korzystając z okazji chciałem zachęcić rodziców uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kostkowie,  aby zapisali swoje dzieci na lekcje języka kaszubskiego.